صفر تا صد مراحل راه‌اندازی آژانس املاک

صفر تا صد مراحل راه‌اندازی آژانس املاک

طی سال‌های اخیر، شغل مشاور املاک یکی از پرسودترین مشاغل کشور است. با تصویب طرح جدید مجلس مبنی بر ارتقای اعتبار اسناد رسمی در کشور، نقش مشاوران املاک به‌عنوان واسطه قانونی پررنگ‌تر هم شده است و این طرح می‌تواند آینده بسیار روشنی را برای افراد این حوزه رقم بزند. البته موفقیت در این حوزه به موارد زیادی ازجمله آگاهی فرد به مسائل حقوقی معاملات، توانایی متقاعد کردن طرفین و آشنایی او با محله موردنظرش است. برای آشنایی با این مسائل می‌توانید مقاله وظایف مشاور املاک را در وبلاگ زرین کلید بخوانید. اگر توانایی این را دارید که تبدیل به یک مشاور املاک شوید، این مقاله را درباره مراحل راه‌اندازی آژانس املاک به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

طرح ارتقای اسناد رسمی و نقش مشاور املاک در آن

طبیعی است که این عنوان برایتان کمی ناآشنا باشد اما اگر می‌خواهید یک مشاور املاک موفق باشید باید از آخرین اخبار دنیای معاملات را پیگیری کنید. مبنی بر آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی در طرح الزام به ثبت سند رسمی در معاملات اموال غیرمنقول، مشاوران املاک در جهت اجرایی کردن قانون الزام به ثبت سند رسمی در خریدوفروش و نقل و انتقالات ملکی، نقش واسطه‌گری خواهند داشت. البته از نتایج عملی این مصوبه این است که مشاوران املاک، مجوز انعقاد قرارداد را ندارند و صرفاً حق‌الزحمه‌ای را برای معرفی طرفین به یکدیگر و همچنین هزینه‌ای را به‌عنوان دلال برای ثبت اطلاعات در سامانه دفاتر اسناد رسمی دریافت نمایند.

طبق ماده ۲ مصوب طرح ارتقای اسناد رسمی، املاک و بنگاه‌های معاملاتی می‌توانند به سامانه دفاتر اسناد رسمی دسترسی داشته باشند و پیش مقدمه یک معامله را به‌عنوان دلال تهیه و به دفترخانه منتقل کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر وبلاگ زرین کلید را دنبال نمایید تا از آخرین اطلاعات مربوط به این حوزه آگاه شوید.

۱) نقطه صفر مراحل راه‌اندازی آژانس املاک

اولین و اساسی‌ترین قدم برای راه‌اندازی صفر تا صد مراحل راه‌اندازی آژانس املاک، انتخاب محل مناسب فعالیت است. شاید ابتدایی‌ترین ویژگی‌ای که درباره محل آژانس املاک مطرح باشد، انتخاب منطقه‌ای با میزان تقاضای بالای خریدوفروش یا رهن و اجاره باشد اما همه‌چیز به اینجا ختم نمی‌شود. بر اساس آیین‌نامه اتحادیه مشاوران املاک، محلی که به‌عنوان محل کسب و راه‌اندازی آژانس املاک معرفی می‌کنید باید شرایط زیر را داشته باشد:

  1. حداقل مساحت مصوب در آیین‌نامه باید ۱۲ مترمربع باشد.
  2. مشاور املاک باید آشنا به منطقه و نواحی مربوط به آن باشد.
  3. دسترسی به خیابان اصلی داشته باشد.
  4. با استفاده از روش‌های تبلیغاتی قانونی، آژانس املاک از دید مناسب در خیابان برخوردار باشد.
  5. دکوراسیون و طراحی داخلی محل راه‌اندازی آژانس املاک باید با استاندارهای اصولی و عرفی این شغل هماهنگ باشد.
  6. قوانین مربوط به اداره و اتحادیه املاک و مشاوران را رعایت کرده باشد.
  7. اتاقی مجزا برای امضای قرارداد تعبیه شود تا حتی‌الامکان رعایت اصل حفظ اطلاعات شخصی افراد رعایت شود.
  8. طبقه اول یا همکف بیشتر در دسترس است و می‌تواند امتیازی نسبت به سایر آژانس‌های املاک منطقه برایتان ایجاد کند.
  9. حتماً قبل از انتخاب محل راه‌اندازی آژانس املاک فاکتورهای اساسی نرخ اجاره‌بها و رهن و خریدوفروش منطقه را در نظر بگیرید.
  10. برای موفقیت در این حوزه، بهتر است ناحیه و منطقه‌ای را انتخاب کنید که رقابتی نباشد.

صفر تا صد مراحل راه‌اندازی آژانس املاک

۲) اخذ پروانه تخصصی برای مشاور املاک

تخصصی شدن فعالیت‌های جامعه، سال‌هاست که در دستور کار قرارگرفته است تا از بروز اختلافات احتمالی جلوگیری شده و نظم عمومی جامعه مخل نشود. در راستای این هدف، اگر می‌خواهید آژانس املاک خودتان را تأسیس کنید علاوه بر داشتن مهارت‌های نرم مانند توانایی صحبت و اقناع مخاطب و مشتری، باید بتوانید در آزمون دریافت پروانه تخصصی مشاوران املاک سربلند بیرون بیایید. برای شرکت در آزمون مذکور، متقاضی باید شرایط زیر را داشته باشد:

  1. حداقل مدرک دیپلم رسمی از وزارت علوم
  2. متقاضی حتماً باید متأهل باشد
  3. گذراندن دوره‌های آموزشی و تخصصی راه‌اندازی آژانس املاک به مدت ۶ ماه
  4. گذراندن دوره کارآموزی به مدت ۴۵ ساعت

 

۳) دریافت پروانه کسب و مجوز راه‌اندازی آژانس املاک

برای دریافت پروانه کسب، باید کمی صبور باشید. هرچند این مرحله به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود بااین‌حال زمان‌برتر از سایر مراحل راه‌اندازی آژانس املاک است. کافی است در سایت اتحادیه آژانس املاک ثبت‌نام کنید و کد رهگیری دریافت نمایید.

برای پیشبرد این مرحله پس از ارائه درخواست کتبی توسط متقاضی برای راه‌اندازی آژانس و ثبت درخواست خود در سایت اتحادیه، کارشناسان مربوط برای بازدید محل اعزام می‌شوند. درصورتی‌که کارشناسان، محل فعالیت را مناسب تلقی کنند، متقاضی باید مدارک خود را به اتحادیه تحویل دهد و هزینه‌های مربوط را پرداخت نماید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مدارک لازم جهت دریافت پروانه کسب آژانس املاک

متقاضی دریافت جواز آژانس املاک باید مدارک زیر را به اتحادیه مشاوران املاک ارائه نماید و پس از تائید آن‌ها منتظر دریافت جواز تسلیم خود بماند:

  • سند قطعی مالکیت محل تعیین‌شده توسط متقاضی یا ارائه اجاره‌نامه رسمی
  • مبایعه‌نامه توسط متقاضی
  • حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره
  • رسید پرداخت اجاره
  • ارائه قرارداد اجاره محل کسب با ادارات و سازمان‌های دولتی، نهادها، شهرداری، شرکت‌های تعاونی مسکن و شرکت‌های خاص صنفی، شرکت‌های تحت پوشش سازمان‌های دولتی و نهادها
  • مدارک لازم در حوزه نظام‌وظیفه عمومی ازجمله:
  • ارائه کارت پایان خدمت سربازی
  • گواهی معافیت دائم
  • گواهی اشتغال به تحصیل
  • گواهی معتبر مبنی برداشتن معافیت پزشکی از حوزه نظام‌وظیفه
  • دفترچه آماده‌به‌خدمت بدون مهر غیبت در مدت اعتبار آن
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی (دو برگ پشت‌ورو)
  • اصل و تصویر گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر برای اتباع خارجی
  • تأییدیه کد پستی از سوی اداره پست منطقه
  • کپی مدرک تحصیلی که حداقل مدرک معتبر در حد خواندن و نوشتن است. (به‌استثنای متقاضیانی که بالای ۵۰ سال سن دارند)
  • ۱۲ قطعه عکس پرسنلی جدید ۴*۳

مدارک تکمیلی موردنیاز برای پروانه کسب مشاوران املاک

برای دریافت جواز راه‌اندازی آژانس املاک، نیروی انتظامی و اداره اماکن نیز باید با نظر اتحادیه مشاوران املاک موافقت کنند. به همین خاطر متقاضی باید مدارکی را جهت ارائه به اداره اماکن مهیا کند:

  • گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر متقاضی
  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری متقاضی
  • موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی مبنی بر صلاحیت متقاضی و ملک موردنظر برای تأسیس آژانس املاک
  • گواهی گذراندن دوره آموزش (حداقل ۱۰ ساعت) از موسسه آموزشی معتبر (متقاضیان بالای ۷۰ سال سن از گذراندن دوره‌های آموزشی معاف‌اند اما درصورتی‌که مباشری در اجرای فعالیت‌های آژانس املاک دارند، باید او را برای آموزش معرفی کنند. همچنین متقاضیان پروانه کسب موقت از گذراندن دوره‌های آموزشی معاف می‌باشند.)
  • گواهی اداره امور مالیاتی ذی‌ربط مبنی بر تشکیل پرونده یا پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده
  • اختصاص کد شناسه ده‌رقمی و الصاق آن به پروانه کسب
  • اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ده‌رقمی

هزینه دریافت جواز راه‌اندازی آژانس املاک

متقاضی دریافت جواز باید مبلغی معادل با ۵ برابر حق عضویت اتحادیه مشاورین املاک که بر اساس سال اول محاسبه می‌شود به‌طوری‌که از ۳۰۰ هزار تومان کمتر نباشد و همچنین فیش ۳ هزارتومانی به شماره‌حساب ۲۱۷۳۳۰۰۸ (خزانه کشور) را پرداخت نماید.

۴) ارائه مدارک به اداره اماکن

آخرین مرحله عملی متقاضی برای راه‌اندازی آژانس املاک این مرحله است. ارائه جواز با امضای شخص رئیس اتحادیه رسمیت پیدا می‌کند و متقاضی باید تا آن زمان منتظر نتیجه باشد. درصورتی‌که تمامی مدارک و شرایط لازم فراهم باشد، رئیس اتحادیه نامه تأییدیه مبنی بر تکمیل مراحل راه‌اندازی آژانس املاک می‌دهد و آن را امضا می‌کند.

۵) ارائه پروانه کسب به متقاضی

دریافت پروانه کسب، هرچند آخرین مرحله از مراحل راه‌اندازی مشاوران املاک محسوب می‌شود اما اینجا تازه آغاز راه است. مشاوران املاک همواره باید بر تقویت مهارت‌ها و اطلاعات خود بیفزایند، به‌ویژه آن‌که این حوزه به شغلی رقابتی تبدیل‌شده است و پیش‌بینی می‌شود با بهبود شرایط معاملات ملکی، شرایط بیش‌ازپیش، مساعد گردد. اگر قصد فعالیت در حوزه آژانس املاک را دارید، مقاله وظایف مشاور املاک را در وبلاگ زرین کلید بخوانید.

انتشار در شبکه های اجتماعی :

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست نوشته

نوشته های پیشنهادی

گران ترین ماشین جهان

گران ترین ماشین جهان

گران ترین ماشین جهان مقاله ما در خصوص یکی از گران ترین ماشین جهان از یک  برند مشخص می باشد. که ما از برند مرسدس

اهمیت چیدمان صحیح منزل

اهمیت چیدمان صحیح منزل

اهمیت چیدمان صحیح منزل: چیدمان و دکوراسیون داخلی و تعریف آن: شاید در ابتدای امر، دکوراسیون، اهمیت چیدمان صحیح منزل و طراحی آن، زیاد پیچیده

فنگ شویی

فنگ شویی

فنگ شویی ریشه‌ی آیین فنگ شویی (Feng Shui) به باورهای مردمان شرق آسیا، به‌ویژه اهالی چین باستان برمی‌گردد. طبق ادعای آیین فنگ شویی، پاکیزگی، روشنایی