تفکیک کنتور

مراحل درخواست تفکیک کنتور مشترک آب و برق و گاز

هزینه برق، آب و گاز در سال‌های اخیر، سیر صعودی داشته و باعث بروز بسیاری از اختلافات میان ساکنین و همسایه‌ها در یک آپارتمان شده است. به‌ویژه آپارتمان‌های قدیمی که کنتور مشترک دارند، معضل همیشگی تقسیم شارژ و قبوض برق و آب و گاز را تجربه کرده‌اند. هرچند طبق قوانین آپارتمان‌نشینی، باید برحسب مساحت هر ملک میزان شارژ، آب، برق و گاز تقسیم شود بااین‌حال هنوز هم شاهد تقسیم ناعادلانه هزینه‌ها برحسب تعداد نفرات هر واحد یا حتی در برخی موارد تعداد کل واحدها هستیم.

مصرف بی‌رویه یک واحد می‌تواند کل هزینه‌های ساختمان را بالا ببرد. البته خوشبختانه بر اساس قوانین آپارتمان‌نشینی این امکان برای سایر ساکنین وجود دارد که با ارسال اظهارنامه‌ای رسمی به‌منظور پرداخت بدهی به فرد متخلف، حق‌وحقوق خود را مطالبه کنند. حتی اگر پس از گذشت ۱۰ روز این هزینه و بدهی پرداخت نشد، مدیر ساختمان این اجازه را دارد که از ارائه خدمات مشترکی مانند شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم و مانند به آن واحد خودداری کند. بااین‌حال، رعایت اوضاع‌واحوال همسایگی اغلب اوقات باعث می‌شود افراد احترام نگه‌دارند. برای جلوگیری از بروز اختلافات بهترین رویکرد، پیگیری مراحل درخواست تفکیک کنتور مشترک آب و برق و گاز است.

مراحل تفکیک کنتور مشترک آب

پیمانکاران و مهندسان هنگام ساخت ساختمان، با توجه به زمان ساخت و هزینه‌های اجرای پروژه، معمولاً از دو نوع کنتور آب استفاده می‌کنند: کنتور آب اصلی مجزا و یا استفاده از کنتور آب فرعی برای هر واحد از ساختمان.

هرچند در سال ۱۳۸۹ طرحی مبنی بر جداسازی کنتورهای آب ساختمان‌های نوساز تصویب شد هنوز هم کمبود فضا برای نصب کنتور آب معمولی یک چالش محسوب می‌شود. کنتور آب اصلی با اسم کنتور جت و یا کنتور آب انشعابی شناخته می‌شود که باهدف قرائت مأمور اداره آب هنگام بازرسی نصب می‌شوند و قبضی که برای آپارتمان صادر می‌شود بر اساس شماره این کنتورها است. با تفکیک کنتور مشترک آب برای هر واحد یک قبض مجزا صادر می‌شود اما برای اجرای آن نیاز است تا برای هر واحد کنتور آب اصلی نصب شود. برای تفکیک و جداسازی کنتور مشترک آب خود با سایر همسایگان باید از اداره آب منطقه خود مجوز دریافت کنید و فرم درخواست تفکیک کنتور را به اداره آب تحویل دهید.

شرایط و مدارک لازم برای درخواست تفکیک کنتور مشترک آب

برای ارائه درخواست تفکیک کنتور مشترک آب باید فرمی مبنی بر اطلاعات شخصی خود پرکنید و اعلام نمایید که ضمن تعهد در قبال رعایت موارد ذیل، متقاضی کنتور مستقل هستید:

  1. لوله‌کشی داخلی جداگانه (پکیج- ابگرمکن) واحد یا واحدهای متقاضی از محل درب ورودی عابر رو ساختمان تا واحد موردنظر کاملاً مستقل باشند.
  2. ارائه سند مالکیت و یا اسناد و مدارک اثبات‌کننده مالکیت افراد
  3. چنانکه صرفاً یکی از واحدها متقاضی درخواست انشعاب مجزا باشد در موارد خاص (به تشخیص شرکت آب و فاضلاب) ضروری است از سایر واحدها رضایت‌نامه کتبی و قانونی اخذ و به شرکت ارائه نماید.
  4. نصب کنتورهای کلک توری به تعداد واحدهای متقاضی و همچنین تغییر در قطر انشعاب مادر، تغییر مسیر و یا محل انشعاب آب، صرفاً بعد از درب اصلی عابر رو ساختمان امکان‌پذیر هست.
  5. انشعاب اصلی ملک، از بابت هزینه‌های حق انشعاب آب، فاضلاب، آب‌بها و اقساط تعهدات آب و فاضلاب جرائم و خسارات احتمالی به شرکت بدهکار نباشد.
  6. محل قرار گرفتن کنتور و ابعاد آن بر اساس نظر کارشناس شرکت تعیین و می‌بایست توسط متقاضی تعبیه گردد. (در خصوص انشعابات بنایی، مشترک موظف است در هنگام لوله‌کشی ساختمان به شرکت مراجعه و جهت تعیین محل نصب کنتور هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد. )
  7. در صورت لزوم (جهت تغییر قطر، تغییر مسیر، تغییر محل و …) که نیاز به ارائه مجوزهای حفاری از شهرداری و راهنمایی و رانندگی است، اخذ کلیه مجوزهای لازم به عهده متقاضی است.
  8. تأمین فشار آب در طبقات به عهده مشترک است (بنا بر تشخیص کارشناس شرکت، تعبیه مخزن به ازای هر واحد ۲۵۲ لیتر و پمپ بعد از مخزن توسط مشترک الزامی است).

تبصره ۱ در صورت هرگونه تغییر در ساختمان یا واحد مربوطه اعم از ادغام با واحد یا املاک دیگر، تخریب ساختمان و….. و یا در صورت کشف هرگونه فساد، شرکت نسبت به جمع‌آوری کنتور/ کنتورهای مستقل اقدام می‌نماید و مشترک حق هیچ‌گونه اعتراضی نخواهد داشت.

تبصره ۲ در صورت جمع‌آوری کنتور/ کنتورهای مستقل هیچ‌گونه هزینه‌ای به مشترک مسترد نخواهد شد.

  • بدیهی است در صورت ایجاد شرایط فوق و در صورت عدم وجود مشکلات فنی، شرکت نسبت به نصب کنتور مستقل اقدام خواهد نمود.

تفکیک کنترل آب

مراحل تفکیک کنتور مشترک گاز

بر اساس اعلام رسمی سایت اداره گاز ملی ایران، برای ارائه درخواست تفکیک کنتور مشترک گاز مراحل گردش کار به‌صورت زیر است:

۱_مراجعه مشترک به دفتر پیشخوان/ناحیه گازرسانی و دریافت کد پیگیری

۲_ثبت اطلاعات مربوط به درخواست تفکیک کنتور

۳_بررسی اطلاعات و مدارک ارائه‌شده و همچنین بررسی مالی این تغییرات

۴_انجام اقدام فنی

۵_تغذیه خودکار اطلاعات به سیستم مشترکین با فراخوانی وب سرویس مرتبط این سیستم

در اغلب موارد جداسازی کنتور گاز به درخواست ساکنان آپارتمان صورت می‌گیرد، اما قدیمی بودن اکثر آپارتمان‌ها و نوع چیدمان خطوط لوله‌ها و هزینه‌های زیادی که در پیش دارد باعث می‌شود بسیاری از ساکنان از تفکیک کنتور مشترک گاز و تعویض لوله‌ها خودداری کنند.

تفکیک کنتور مشترک گاز ازنظر شرکت ملی گاز هیچ مانعی ندارد اما هزینه خرید کنتورهای جدید و یا تعویض خطوط لوله‌ها بر عهده مشترکان گاز است.

سامانه تفکیک کنتور مشترک گاز

خوشبختانه، اداره ملی گاز ایران، به‌منظور مکانیزاسیون کلیه مراحل فرآیند تفکیک کنتور در شرکت‌های گاز استانی از مرحله تقاضا (در دفتر پیشخوان/شرکت گاز) تا انجام کلیه مراحل و اتمام فعالیت سامانه‌ای راه‌اندازی کرده است. این سامانه به‌منظور تسهیل درروند درخواست و اجرای جداسازی کنتور مشترک گاز تعبیه‌شده است. برای ارائه درخواست به لینک سامانه مدیریت خدمات دولت مراجعه کنید.

شرایط و مدارک موردنیاز برای تفکیک کنتور مشترک گاز

  • تأییدیه لوله‌کشی ساختمان از سازمان نظام‌مهندسی
  • سند مالکیت
  • پروانـه ساختمانی

علاوه بر این، برای پیگیری جداسازی کنتور گاز و جلوگیری از طرح پرونده‌های حقوقی در این زمینه بهتر است تمام ساکنین به‌طور هم‌زمان درخواست دهند. اگر به‌صورت انفرادی برای جداسازی کنتور اقدام می‌کنید باید رضایت‌نامه کتبی و حقوقی از تمام ساکنین ارائه کنید تا اداره گاز پس از تائید مهندس ناظر اداره گاز، نقشه جداسازی کنتور توسط مجری پروژه طراحی‌شده و توسط مهندس ناظر مهر شود.

مجری پروژه بعد از دریافت تأییدیه از مهندس ناظر برای شروع عملیات لوله‌کشی تفکیکی اقدام می‌کند. مجری پروژه باید به نحوی اقدام نماید که زمان قطعی گاز واحدها بسیار محدود باشد.

تفکیک کنتور مشترک برق

تا چند سال پیش، آسان بودن روند درخواست تفکیک کنتور مشترک برق باعث شده بود افراد زیادی برای آن اقدام نمایند، اما هزینه‌های سرسام‌آور برق و قبوض برق میلیونی به‌تازگی صادرشده باعث شده است افراد برای تفکیک کنتور مشترک برق صف بکشند!

مراحل ادغام یا تفکیک کنتور مشترک برق

  • مراجعه مشترک به واحد قبول مشترکین و ارائه درخواست ادغام یا تفکیک انشعاب و تکمیل فرم مربوطه
  • ثبت درخواست مشترک توسط واحد قبول مشترک و در صورت نیاز دریافت مجوز افزایش جهت مشترکین کشاورزی
  • تسویه‌حساب برق مصرفی توسط واحد تشخیص و عودت به واحد قبول مشترک ظرف همان روز
  • بازدید از محل توسط مأمور بازدید و آزمودن کنتور و اعلام نظر در خصوص وضعیت محل و نحوه انجام کار ظرف دو روز
  • ابلاغ اعلام شرایط تفکیک یا ادغام در مورد تعهدات مالی و فنی مشترک و شرکت ظرف مدت سه روز
  • پس از ارائه پرداخت‌های قانونی توسط مشترک سوابق جهت انجام کار ظرف یک روزبه واحد انشعابات یا مجری طرح برحسب مورد ارجاع می‌شود
  • انجام تفکیک یا ادغام توسط واحد انشعابات ظرف مدت یک هفته
  • اعمال تغییرات در سیستم یکپارچه خدمات مشترکین ظرف مدت یک روز

مدارک لازم برای تفکیک کنتور مشترک برق

  • درخواســت کتبــی مشــترک (در مورد مشترکین حقـوقی نماینـده تام‌الاختیار باید معرفی شود)
  • اصل کارت ملی جهت تطبیق مالکیت
  • اصل آخرین صورتحساب مصرفی پرداختی جهت کنترل بدهی و تطبیق شماره پرونده‌های انشعابات موردنظر
  • مجوز افزایش قدرت برای مشترکین کشاورزی از امور آب منطقه‌ای در صورت نیاز

زمان انجام کار ادغام یا تفکیک کنتور مشترک برق حداکثر پانزده روز کاری در صورت مهیا بودن شرایط فنی و پس از ارائه گواهی پرداخت هزینه‌های ابلاغ‌شده توسط مشترک خواهد بود.

انتشار در شبکه های اجتماعی :

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست نوشته

نوشته های پیشنهادی

گران ترین ماشین جهان

گران ترین ماشین جهان

گران ترین ماشین جهان مقاله ما در خصوص یکی از گران ترین ماشین جهان از یک  برند مشخص می باشد. که ما از برند مرسدس

اهمیت چیدمان صحیح منزل

اهمیت چیدمان صحیح منزل

اهمیت چیدمان صحیح منزل: چیدمان و دکوراسیون داخلی و تعریف آن: شاید در ابتدای امر، دکوراسیون، اهمیت چیدمان صحیح منزل و طراحی آن، زیاد پیچیده

فنگ شویی

فنگ شویی

فنگ شویی ریشه‌ی آیین فنگ شویی (Feng Shui) به باورهای مردمان شرق آسیا، به‌ویژه اهالی چین باستان برمی‌گردد. طبق ادعای آیین فنگ شویی، پاکیزگی، روشنایی