ماشین های گذر موقت در ایران

مراحل و شرایط دریافت پلاک گذر موقت

اجاره و خرید خودرو های پلاک گذر موقت پیش از این در ایران فقط برای مسافران خارجی که مقیم اینجا نبودند، گردشگر‌ها و برخی افرادی که قصد سفر با خودروی شخصی‌شان به ایران را داشتند، ممکن بود.

در چند سال‌ گذشته با رونق گرفتن بازار واردات خودرو، این امکان فراهم شده تا ایرانیان هم بدون محدودیت سال ساخت خودروهای لوکس و حجم موتورشان، آن‌ها را برای مدتی وارد ایران کنند و از آن‌ها استفاده کنند.

البته این امر در مناطق آزاد ایران رونق بیشتری داشت. اما در حال حاضر هم افراد زیادی نسبت به واردات خودروهای گذر موقت و دریافت پلاک خاص آن اقدام می‌کنند. با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور از تابستان سال ۹۷ و محدودیت در واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی، شرایط حضور و پلاک شدن این نوع خودروها سخت‌تر شده و به خاطر نوسانات نرخ ارز با حساسیت بیشتری انجام می‌شود. با زرین کلید همراه باشید تا به شرایط پلاک گذر موقت ها بپردازیم.

شرایط دریافت مجوز ورود خودروهای گذر موقت

براساس ماده ۱۴۱ آیین نامه اجرایی قانون گمرکی و تبصره۲ آن،‌ مسافران غیر مقیم ایران می‌توانند با خودرو شخصی خود وارد کشور شوند. مسافران برای دریافت مجوز باید از کانون‌های جهانگردی جواز عبور (کارت دوپاساژ، تربیتیک یا دیپیتیک) را دریافت کنند.

با استفاده از مجوز عبور، مسافران غیر مقیم در ایران می‌توانند به مدت ۳ ماه و بدون اظهارنامه یا تایید وجه الضمانی به گمرک از خودرو شخصی‌شان، در داخل کشور استفاده کنند.

مطابق اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، این مرکز می‌تواند با توجه به درخواست متقاضی و با داشتن عذر موجه از سوی او، مدت استفاده از خودرو در داخل کشور را تا پایان تاریخ مجوز تمدید کند. مسافران در صورتی می‌توانند از این قوانین استفاده کنند که قبل از ورود به ایران، حداقل ۳ ماه در خارج از کشور اقامت داشته باشند.

روش‌های واردات خودروهای گذر موقت

افراد مقیم و غیر مقیم ایران می‌توانند با گرفتن دستور از گمرک، ضمانت‌نامه معتبر بانکی یا نقدی (به اندازه‌ای که خودرو ارزش دارد) و نهایتا حق و سود ورود خودرو برای دریافت مجوز خودرو گذر موقت اقدام نمایند.

این شیوه برای کشورهایی به کار می‌رود که عضو کنوانسیون کارنه ‌دوپاساژ هستند و مسافران می‌توانند از این طریق برای دریافت خودرو‌های گذر موقت اقدام کنند. اگر مسافری ویزایش اعتبار نداشته باشد، امکان استفاده از کارنه ‌دوپاساژ را ندارد. توجه داشته باشید که کارنه‌ دوپاساژ تنها برای مسافرانی است که ویزای معتبر دارند.

دفترچه کارنه ‌دوپاساژ، دفترچه عبور گمرکی از طریق مرزهای زمینی و عبور ترانزیتی وسایل نقلیه از کشورهای متعدد به یک کشور است.

شرایط و قوانین اقامت در مناطق آزاد و جواز عبور خودرو

اشخاصی که در مناطق آزاد سکونت دارند، با شرط اثبات آن می‌توانند از خودروهای گذر موقت استفاده کنند. این روش یکی از روش‌های پر ریسک است چرا که امکان کلاهبرداری در آن بسیار زیاد است.

قوانین اخذ پلاک گذر موقت

افرادی که در مناطق آزاد سکونت دارند می‌تواند با استفاده از مدارکی که سکونت فرد در منطقه را اثبات می‌کند نسبت به دریافت پلاک گذر موقت اقدام کنند. افرادی که پلاک گذر موقت در مناطق آزاد دریافت می‌کنند نمی‌توانند با خودرو خود در سراسر کشور تردد کنند و تنها استفاده از خودرو در همان منطقه امکان‌پذیر است.

مدارک لازم برای پلاک گذر موقت

مدارک لازم جهت اخذ پلاک گذر موقت

اشخاصی که قصد استفاده از خودروهای گذر موقت را دارند، باید از گمرک معرفی‌نامه ویژه‌ای دریافت کنند و این معرفی‌نامه باید دارای مهر برجسته باشد.

از دیگر مدارکی که لازم است، پرونده سبز گمرکی (کارنه ‌دوپاساژ) و مدارک شناسایی مالک است. توجه کنید افرادی که مقیم ایران نیستند می‌توانند از پاسپورت یا گواهینامه رانندگی بین المللی خود استفاده کنند.

اعتبار پلاک گذر موقت چه مدت است؟

اعتبار پلاک‌های گذر موقت سه تا شش ماهه است. اگر افراد پس از گذشت این مدت زمان، خودرو را به گمرک تحویل ندهند برای راننده خودرو اخطاریه صادر می‌شود و تا ۱۰ روز زمان دارد تا خودرو را به گمرک تحویل دهد وگرنه مجرم شناخته می‌شود و برایش پرونده قاچاق خودرو تشکیل خواهد شد .

نکاتی درباره خودروهایی که پلاک گذر موقت دارند

  • خرید و فروش این خودروها غیرقانونی است و اقدام به فروش آن‌ها قاچاق کالا تلقی می‌شود.
  • خودرویی که پلاک گذر موقت دارد فقط تا شش ماه حق تردد در کشور را دارد.
  • تمدید مجوز گذر موقت، امکانپذیر نیست.
  • در صورت تردد غیر‌قانونی، پرونده قضایی برای آن شخص تشکیل می‌شود.
  • تنها مالک حق استفاده از خودرو را دارد.

پرطرفدارترین خودروهای گذر موقت

بیشتر خودروهای گذر موقت در ایران، خودروهای آمریکایی هستند که می‌توان از فورد موستانگ و دوج چارجر به عنوان محبوب‌ترین خودروهای گذر موقت اشاره کرد.

ظاهر زیبا، سرعت و قدرت خودروهای آمریکایی از جمله دلایلی است که ایرانیان را به خود جذب می‌کنند.

شورولت کامارو، کوروت و هامر هم از خودروهایی هستند که بیشترین سهم واردات را در مناطق آزاد در ایران دارند.

ماشین‌های لوکس آمریکایی،‌ آلمانی و… نیز در این میان دیده می‌شوند که باتوجه به هزینه پایین و زیبایی منحصر به فردشان توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کنند تا بخواهند مدت کوتاهی از یک خودرو لوکس استفاده کنند.

خودرو ی عبور موقت

بیشترین اعلام پرونده‌های قاچاق برای خودروهای پلاک گذر موقت

از جمله گمرکاتی که بیشترین پرونده قاچاق برای خودروهای پلاک گذر موقت، طی سال‌های ۹۷ لغایت اردیبهشت امسال را داشتند می توان به آستارا با ۹۷ فقره پرونده، بیله سوار ۹۷ فقره پرونده، دوغارون ۶۴ فقره پرونده و بازرگان ۲۷ فقره پرونده اشاره کرد.

آشنایی با خدمات زرین کلید

خدمات اصلی زرین کلید شامل خرید و فروش املاک و خرید و فروش ماشین است. ما شما را در خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی و همچنین ماشین های صفر و کارکرده همراهی می کنیم. برای خرید و فروش و همچنین کسب اطلاعات از شرایط خودروهای گذر موقت با ما با شماره تماس ۰۲۱۴۶۱۱۲۱۲۱ تماس بگیرید.

سخن پایانی

با توجه به اینکه تعداد زیادی از این خودروها وارد ایران نمی‌شود و تنها با گذر موقت می‌توان آن را وارد کرد، چرا که خدمات پس از فروش و تعمیرات برخی از این خودروها در کشور با مشکل همراه است و به سادگی نمی‌توان برای این خودروهای لوکس، قطعات لازم را یافت برای پیدا کردن تعمیر گاه های خودرو های خارجی میتوانید به مقاله ی لیست تعمیرگاه های خودرو های خارجی زرین کلید مراجعه کنید و آدرس نزدیک تعمیرگاه به اضافه ی شماره تلفن آن را پیدا کنید ، برای مشاوره و راهنمایی بیشتر با کارشناسان زرین کلید در ارتباط باشید.

انتشار در شبکه های اجتماعی :

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست نوشته

نوشته های پیشنهادی

گران ترین ماشین جهان

گران ترین ماشین جهان

گران ترین ماشین جهان مقاله ما در خصوص یکی از گران ترین ماشین جهان از یک  برند مشخص می باشد. که ما از برند مرسدس

اهمیت چیدمان صحیح منزل

اهمیت چیدمان صحیح منزل

اهمیت چیدمان صحیح منزل: چیدمان و دکوراسیون داخلی و تعریف آن: شاید در ابتدای امر، دکوراسیون، اهمیت چیدمان صحیح منزل و طراحی آن، زیاد پیچیده

فنگ شویی

فنگ شویی

فنگ شویی ریشه‌ی آیین فنگ شویی (Feng Shui) به باورهای مردمان شرق آسیا، به‌ویژه اهالی چین باستان برمی‌گردد. طبق ادعای آیین فنگ شویی، پاکیزگی، روشنایی